Matkailuautoillen halki Euroopan osa 5: Reissun yhteenveto ja camping-vinkit

touko 29, 2019

Matkailuautoillen halki Euroopan osa 5: Reissun yhteenveto ja camping-vinkit

Projektitoimisto Gravi on 12 nuoren tiimiyritys, ja lähdemme kahdeksi viikoksi kiertämään Eurooppaa matkailuautoillen. Tien päältä raportoimme matkamme vaiheita ja tapahtumia automatkailun ensikertalaisten näkökulmasta. Matkakumppaninamme toimii Suomen Matkailuautovuokraus, joka julkaisee kuulumisemme. Tässä blogisarjan viimeisessä osassa kerromme kokoavan yhteenvedon Karavaanarin Euroopan reissusta käyttökelpoisine vinkkeineen.

 

Suomesta Ruotsiin matkustimme Finnlinesin laivalla, sillä Finnlines tarjosi halvimman ylityksen isommilla matkailuautoilla. Laiva oli enemmän rahtilaivatyylinen, mutta Finnlinesin laivoilta löytyy pieni taxfree-myymälä ja kaikki tarvittava ylitykseen. Hintaan sisältyi sekä illallinen että aamupala. Ruotsissa vietimme yhden yön Hörby Ringsjöstrandissa. Se oli erittäin rauhallinen, ja hyvin hoidettu campingalue nykyaikaisine puitteineen. Miinusta tuli kuitenkin avainkorttien takana olevista rajatuista suihkukerroista. Lähdimme jatkamaan Malmön kautta Juutinraumansiltaa pitkin Kööpenhaminaan. Sillan ylitys kannattaa laskea mukaan matkabudjettiin, sillä se on noin 95€/auto matkustajineen.

 

Tanskasta Saksaan matkustimme lautalla välin Rodby-puttgarden. Tämä oli hinnaltaan 117€/auto satamasta ostettuna. Hiukan halvempi netistä ostettuna. Lauttoja kulkee säännöllisesti, puolen tunnin välein, joten aikataulu voi olla joustava. Lautassa on ravintola ja tax-free myymälä, joten matka sujuu mukavasti nykyaikaista laivaa tutkien. Hampuriin saavuttuamme yövyimme karavaanialueella, joka käsitti pitkän hiekkapohjaisen parkkipaikan Hampurin laitakaupunkialueella osoitteessa 52 Feldstrasse, Berlin. Alueelle oli erittäin edullista jättää autot, mutta alue ei ollut kovin mukava eikä aidattu. Vuorokausi alueella maksoi 18€/auto, mikä on erittäin edullinen hinta.

Berliinissä yövyimme Köpenicker Hof Wohnmobilplats nimisellä karavaanarialueella. Alue oli pienehkö aidattu campingalue, mikä tarjosi kuitenkin kaikki perus edellytykset leirintäalueella tiskaamiseen, peseytymiseen ja auton wc-säiliöiden tyhjentämiseen. Alueelta oli myös erittäin hyvät kulkuyhteydet Berliinin keskustaan lähistöllä sijaitsevan metroaseman myötä.

 

 

Saksasta Tsekkiin mennessä rajanylitys sujui ongelmitta. Ajoimme sieltä Bohemian Switzerlandin kansallispuistoon Tsekkiin, jossa yövyimme Mezni Louka nimisellä camping- ja mökkialueella. Mezni Louka on mukavanoloinen, rauhallinen ja luonnonläheinen leirintäalue. Leirintäalueen tuntumassa sijaitsi myös pieni ja kivan näköinen hotelli. Leirintäalueen tuntumasta lähti kävelyreitti vuoristojen tuntumaan, josta pääsimme ihailemaan Pravčická brána nimistä nähtävyyttä noin viiden kilometrin kävelyn jälkeen.

Matkallamme Tsekistä Slovakian kautta Unkariin ajoimme vain osan matkaa Slovakiassa. Ajoimme ilta-aikaan, joten ylitykset sujuivat ilman tarkistuksia. Kyseisissä maissa tulisi maksaa tiemaksut isoista teistä. Tämä kustantaa noin 25€. Ajoimme Tsekin Mezni Loukasta Unkarin Györiin yöksi. Györissä leirintäalueemme nimi oli Lakeside Camping. Olimme Györissa perillä vasta myöhään illalla, joten halusimme päästä pian nukkumaan. Leirintäalueelle pääsy aiheutti kuitenkin hiukan ongelmia. Portit olivat jo yöaikaan kiinni, mutta onneksemme löysimme netistä puhelinnumeron kyseiselle leirintäalueelle. Kielimuuri unkarilaisen englantia taidottomasti puhuvan rouvashenkilön kanssa meinasi saada meidät tuskan partaalle, kun emme meinanneet saada selitetyksi tuloamme leirintään. Onneksemme joukostamme löytyi henkilö, joka kohtalaisilla saksan kielen taidoilla sai käännettyä puhelun meidän eduksemme, ja saimme portit vihdoin alueelle auki. Leirintäalue oli kohtuu siisti vessoine ja suihkuineen. Ulkona ollut uima-allas tarjosi meille virkistävämpää pesumahdollisuutta, mutta emme siihen tällä kertaa tarttuneet.

 

Unkarin Debrecenissä yövyimme Kerekestelep Thermal camping- nimisellä alueella. Leirintäalue oli hieno, ja tarjosi meille siistit peseytymistilat tiskaamistiloineen ja ilmasine wifi-yhteyksineen. Tosin suihkutilojen pesuvesi tuoksui melko erikoiselle, mikä johti siihen, että jotkut halusivat odottaa seuraavaa peseytymismahdollisuutta seuraavassa paikassa. Unkari-Romania rajanylitys oli tiukempi. Jokaisen passit tarkistettiin ja autojen sisätilat tarkistettiin. Rajanylitys sujui kuitenkin ongelmitta, sillä asiakirjat olivat kunnossa. Rajanylitykseen meni kuitenkin noin 15 minuuttia aikaa. Seuraavaksi suuntasimme kohti Romanian kauneimmaksi kaupungiksikin kutsuttua Sighisoaraa. Iltamyöhään Sighisoarassa päädyimme yöksi Camping restaurant Vila Franka hostellin pihaan, siellä sijaitsevan camping-alueen paljastuessa suljetuksi osoitteen ja puhelinnumeron johtaessa eri paikkoihin. Sighisoara Camping restaurant Vila Franka ei kuitenkaan nimestään huolimatta loppujen lopuksi ollut Matkailuautoille tarkoitettu paikka. Tämän olisi voinut päätellä myös kapeasta jyrkästä tiestä, joka johti kyseisen vuoren huipulle. Aamulla näköalat olivat kuitenkin mitä parhaimmat! Brasovissa sijaitseva Silver Mountain Resort oli seuraava kohteemme, johon pysähdyimme kolmeksi päiväksi. Silver mountain on Suomalaisille erittäin edullinen kohde, vaikka se paikallisella tasolla onkin varsin tyyriinä pidetty. Tämä oli ehdottomasti reissun hienoin yöpaikka, tarjoten isot huoneistot, lämpimät uima-altaan spa-osastolla, sekä varsin edullista ja hyvää ruokaa hotellin ravintolassa.

Takaisin tullessa Romania-Unkari rajanylitys sujui helpommin kuin Budapestista Romaniaan mennessä. Autoja ei tarkistettu sisältä, ja passien näyttäminen riitti, ja pääsimme jatkamaan matkaa. Toisaalta toinen automme tarkistettiin perusteellisemmin tutkien muun muassa auton pohja, sekä kaikki luukut auton sisällä. Budapestiin saavuttuamme majoituimme Haller Camping- nimiselle alueelle. Tämä oli siihenastisen matkamme tasokkain caravan-alue, josta löytyi peruspalveluiden (suihku, wc, tiskialue) lisäksi kahvila, ravintola, asiakasjääkaappi, pesukone sekä kuivuri. Lisäksi koko alue oli erittäin hyvin hoidettu, ja esteettinen. Vahva suositus.

Unkarista jatkoimme matkaa Puolaan. Puolassa yövyimme Center of Dialogue and Prayer- campingalueella. Alue sijaitsi paikallisen hotellin yhteydessä, ja samalla lähellä keskustaa. Alue oli lisäksi erittäin hyvin hoidettu. Leirintäalueelta oli 10 minuutin pituinen kävelymatka muun muassa Auschwitz-Birkenaun keskitysleirimuseoon, jossa myös vierailimme.

Muut rajanylitykset Romaniaa lukuun ottamatta sujuivat erittäin mutkattomasti. Paluumatkamme jatkui Puolasta Baltian maiden läpi Tallinnaan, josta matkustimme lautalla Suomeen. Baltiassa vietimme kaksi yötä, toisen Liettuan Kaunasissa Camp Inn nimisellä leirintäalueella. Camp Inn oli siisti, ja hyvin pidetty camping-alue tarjoten hyvät mahdollisuudet peseytymiseen. Alueella töissä oleva nuori mies otti meidät vastaan tullen kotoa avaamaan meille portit, hänen työpäivänsä päättymisen jälkeen. Alueella oli myös perustasoiset koripallo- ja tenniskentät viihtymisen lisäämiseksi. Viimeisen yön vietimme noin 20 km Tallinnasta sijaitsevassa, erittäin hienossa ja viihtyisässä Vanamoisa Caravan Parkissa. Henkilökunta puhui sujuvasti suomea ja otti meidät ilolla vastaan.

 

Ajaessamme pitkin Euroopan teitä, saimme luonnollisesti hyvän kuvan tiestöjen kunnosta. Mitä lännempänä Eurooppaa matkasimme, sitä paremmassa kunnossa tiet olivat. Ruotsin, Tanskan ja Saksan teissä ei ollut mitään moitittavaa. Unkarin tiet olivat jo huonommassa kunnossa, kun taas Romanian tiet olivat ylivoimaisesti huonoimmassa kunnossa. Romanian valtatie A1 on hyväkuntoinen iso tie, mutta muutoin pienemmät tiet huonossa kunnossa. Kuljettaja sai olla tarkkana äkillisten kuoppien ja reikien varalta. Romaniassa on aika alhaiset ajonopeusrajoitukset, mutta niiden noudattaminen ei ole kovin yleistä. Paikallisväestö ajaa paikoin huomattavasti korkeampaa nopeutta kuin rajoitus ohjeistaa.

 

Navigoimme yleisesti Google Mapsilla matkamme aikana, sen näyttäessä muun muassa ruuhka- ja onnettomuustilanteet edessämme reaaliaikaisesti. Ajoaikaa oli hyvä varata ainakin extra tunti, sillä matkailuautoilla nopeudet eivät ole samat kuin henkilöautoilla. Muutoin ajaminen Euroopassa on turvallista, mutta Romaniassa saa ehkä eniten olla varpaillaan matkustaessa.

 

Etsimme camping-alueita ja parkkialueita yleensä Park4Night nimisellä sovelluksella. Plussaa oli se, että sovellus on suosittu, ja sieltä löytää usein monta eri yöpymisvaihtoehtoa. Miinuksena se, että usein paikkaan soittaessamme, törmäsimme kielimuuriin. Monessakaan paikassa ei osattu englantia, vaan esimerkiksi saksa oli paikallisen kielen kanssa ainoa tapa kommunikoida.

Saksassa tankkaus on suositeltavaa, kuten muissakin maissa tehdä isojen teiden ulkopuolella. Polttoaineiden hinnoissa isojen ja pienten teiden varrella on merkittävä ero.

 

Saksassa autoihin tulee hommata ”ympäristötarra”, mikäli liikkuu isojen kaupunkien keskustoissa. Sen saa ostettua esimerkiksi verkkosivulta https://www.ymparistotarra.com/. Tarra kannattaa tilata ajoissa etukäteen, koska sen toimittamisessa saattaa mennä useampi päivä.

 

Kokonaisuudessaan reissu oli uskomaton kokemus! Yli 6000 km, 11 eri maata, tutustumista uusiin ihmisiin, sekä paljon iloa ja naurua. On kerrassaan silmiä avaavaa, kuinka maateitse matkustaessa kokee enemmän kuin lentäessä. Reissusta saa paljon enemmän irti, kun voi nauttia myös itse matkasta, eikä vain sen määränpäästä.