Matkailuautoillen halki Euroopan Osa 4: Ei se päämäärä, vaan se matka

touko 18, 2019

Matkailuautoillen halki Euroopan Osa 4: Ei se päämäärä, vaan se matka

Projektitoimisto Gravi on 12 nuoren tiimiyritys, ja lähdemme kahdeksi viikoksi kiertämään Eurooppaa matkailuautoillen. Tien päältä raportoimme matkamme vaiheita ja tapahtumia automatkailun ensikertalaisten näkökulmasta. Matkakumppaninamme toimii Suomen Matkailuautovuokraus, joka julkaisee kuulumisemme. Blogisarjan neljäs osa kertoo normaalista päivästämme matkailuautossa.

Miksi ihmeessä matkustaa halki Euroopan autolla kun lennolla voi vain nojata taakse, sulkea silmät ja rentoutua? – Juuri siksi. Monelle meistä on jo tuttuja ketjuliikkeiden täyttämät pääkaupungit, mutta entäpä paikallista kulttuuria parhaimmillaan tarjoavat pikkukylät metropolialueiden ulkopuolella. Keskeinen tavoite reissussamme olikin hauskanpidon ohella poistua mukavuusalueeltamme, sekä löytää uusia ideoita ja näkökulmia ajattelullemme. Nykyään ihmiset tiedostavat matkailumuotojen vaikutuksen ilmastoon, ja samalla matkailun suosio kasvaa entisestään. Näin ollen voidaankin sanoa, että tämä on johtanut maata pitkin matkailun todelliseen renessanssiin, kun ihmiset ovat alkaneet suosia lentämistä hitaampia matkailumuotoja, joissa näkee kuitenkin enemmän kuin yhden kaupungin ja sen lentokentän.

Maata pitkin matkatessa on erittäin hyvä mahdollisuus tutustua paremmin matkakumppaneihin. Etenkin meidän kohdalla tämä on pitänyt paikkaansa, ja olemme oppineet toisistamme paljon uutta. Olemme tuore tiimiyritys ja kaksi viikkoa yhdessä vietettyä aikaa matkailuautoissa tien päällä opettaa väistämättä meille uusia piirteitä toisistamme. Matkan aikana olemme vierailleet ulkomaisissa yrityksissä ja kouluissa, ja tavanneet paljon uusia ihmisiä. Ihmiset ovat vilkuttaneet meille tien pientareelta kun ovat huomanneet meidän olevan Suomesta saakka, sekä halunneet keskustella meidän kanssa tästä upeasta matkasta ja sen merkityksestä. Nämä ovat juuri niitä kokemuksia, mitä ei valitettavasti saa lentämällä matkustaessa. On ollut hienoa kokea ja oikeasti nähdä maailmaa!

 

Hienoimmat ja ennen kaikkea hauskimmat muistot syntyivät juuri niistä hetkistä ja paikoista, joita emme olleet etukäteen suunnitelleet. Joustavuus onkin yksi maamatkailun ehdottomia etuja; voit pysähtyä hienon kohteen osuessa reitille ja jatkaa matkaa kun tahdot. Ei siis tarvitse juosta etukäteen määriteltyjen aikataulujen perässä, vaan aikataulut määrittelet vain sinä itse. Reittiä voi vaihtaa vaikka lennosta, mikäli mieleen tulee ajatus vierailla jossain uudessa kaupungissa. Näin isolla retkikunnalla liikuttaessa aikataulujen joustavuus on ehdoton vaatimus. Ennen auton kyytiin hyppäämistä ei kukaan meistä olisi arvannut, että tulemme yöpymään Sighisoarassa, Romanian kauneimmassa kaupungissa, kannustamaan Suomen jääkiekkomaajoukkuetta voittoon Budapestilaisessa sporttibaarissa, tai syömään illallista reilun 6500 asukkaan kokoisessa pienessä tanskalaisessa satamakaupungissa ehtiäksemme syödä ennen lautan lähtöä.

Maateitse matkaamisesta puhuttaessa ei voi unohtaa mainita sen ekologisuutta verrattuna lentämiseen. Eritoten tämän kaltaisella reissulla, jossa siirtymiä on lukuisia paikasta toiseen, on Maata pitkin matkustamisesta puhuttaessa ei voi olla mainitsematta sitä, miten autolla liikuttaessa hiilijalanjälki on huomattavasti lentämistä pienempi. Laskimme Hollantilaisen Greenseatin (https://greenseat.nl/en/) päästölaskurilla matkamme hiilijalanjäljen kahdella autollemme ja saimme tulokseksi yhteensä 3,18 hiilidioksiditonnia. Laskimme verrokiksi matkareittimme päästöt lentäen, jolloin päätöt olivat peräti 9,38 tonnia hiilidioksidia! Ero on siis selkeä ja konkretisoi hyvin valintojemme merkityksen yhteiselle ympäristöllemme.