Matkailuautoillen halki Euroopan Osa 2: Aloittelijan haasteet

touko 15, 2019

Matkailuautoillen halki Euroopan Osa 2: Aloittelijan haasteet

Projektitoimisto Gravi on 12 nuoren tiimiyritys, ja lähdemme kahdeksi viikoksi kiertämään Eurooppaa matkailuautoillen. Tien päältä raportoimme matkamme vaiheita ja tapahtumia automatkailun ensikertalaisten näkökulmasta. Matkakumppaninamme toimii Suomen Matkailuautovuokraus, joka julkaisee kuulumisemme. Blogisarjan toinen osa käsittelee alkumatkamme aikana ilmenneitä haasteita.

 

Kun otimme yhteyttä Suomen Matkailuautovuokraukseen ennen matkaamme, heti ensimmäisestä kohtaamisesta lähtien he suhtautuivat meihin auttavaisesti ja antoivat meille runsaasti heidän omiin kokemuksiinsa perustuvia vinkkejä. Koska suurin osa tiimimme jäsenistä ei ole koskaan ollut matkailuautolla reissussa, ovat saamamme vinkit olleet äärimmäisen hyödyllisiä. Jo useampaa kuukautta ennen matkaamme, saimme Matkailuautovuokrauksen väeltä lisätueksemme automatkailua Euroopassa käsitteleviä kirjoja. Esimerkiksi kohdemaiden liikennemääräyksiä ja siellä liikenteessä tarvittavia varusteita käsittelevät kirjat osoittautuivat matkan edetessä kullanarvoisiksi.

 

 

Matkailuautoilussa, kuten muussakaan elämässä, ei voi aina varautua kaikkeen. Tien päällä voi sattua monenlaista ja omalla tavallaan yhteiset haasteet ovat meidän kaltaiselle tiimiyritykselle jopa matkamme suola. Kuitenkin moniin mahdollisiin ongelmiin voi varautua etukäteen, jolloin ensimmäisen vahingon sattuessa ei mene koko matka pilalle.

Esimerkiksi ollessamme myöhään illalla leirintäalueella Berliinin lähistöllä, huomasimme toisen automme lämmitys- ja sähköjärjestelmän toiminnan lakanneen. Muistimme elävästi Matkailuautovuokrauksen väen meille lausumat sanat: ”Meille voi soittaa, mihin aikaan tahansa, kellonajasta riippumatta, tulipa mikä ongelma hyvänsä”. Päätimme siis ottaa puhelun suoraan Matkailuautovuokrauksen Antille, joka vastasi meille Suomesta. Selvittelimme yhdessä mahdollista vikaa, ja saimme ohjeita miten toimia. Lopulta ongelman aiheuttajaksi selvisi pelkkä palanut sulake, jonka vaihtaminen palautti järjestelmän normaaliin toimintaansa. Vaikka ilmennyt ongelma olikin lopulta varsin pieni ja ratkaisu siihen yksinkertainen, oli kuitenkin rauhoittavaa saada tilanteessa apua omalla äidinkielellä. Antti tarjosi meille apua puhelimitse niin kauan, että pystyimme jatkamaan matkaamme huoletta. Tätä jos jotain voi kutsua onnistuneeksi asiakaspalveluksi.

 

 

Vaikka olimmekin suunnitelleet reitin matkallemme etukäteen, huomasimme pian matkan edetessä että suunnitelluilla aikatauluilla on tapana venähtää, jolloin olimme usein tilanteessa, jossa meidän piti etsiä seuraava yöpymispaikka tien päältä. Tällöin useat sovellukset, kuten esimerkiksi käyttämämme Park4night ja Campervan.guide, auttoivat merkittävästi. Niiden avulla pystyimme etsimään leirintäalueita ja pysäköintialueita kaupunkien lähistöiltä ja vertailemaan niiden hintoja ja palveluita.

 

 

Matkailuautoa tai mitä tahansa itselle lähtökohtaisesti vierasta ajoneuvoa vuokratessa, merkittäväksi tekijäksi nousee se, että tietää että on joku taho, johon ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. Useamman viikon kestävässä reissussa on paljon muitakin stressaavia tekijöitä, joten jo pelkkä tieto siitä että on joku auttava taho, jolle voi soittaa, helpottaa varsin paljon.